OVARIAN CYST SEMASA HAMIL

OVARIAN CYST SEMASA HAMIL


Biasa kita dengar sukar hamil jika ada cyst. Bagaimana pula kalau sedang hamil tapi baru tau ada cyst? Cyst yang muncul semasa kehamilan...mana-mana wanita pun tak nak benda ini 'hidup' dalam badan. Ada kajian menunjukkan 75% wanita akan mengalami cyst dalam seumur hidup mereka. 

Apa itu Ovarian Cyst?


Ovarian Cyst merupakan kantung yang mengandungi cecair yang berlaku dalam satu atau kedua-dua ovari. Ovari ada dua organ yang berbentuk kacang dan mengeluarkan telur.

Kebiasaan wanita mengalami Ovarian cysts dan kebanyakannya tidak berbahaya dan tidak memerlukan rawatan melainkan cyst tersebut besar atau mengakibatkan gejala yang kronik. Jika satu ovarian cyst didapati semasa kehamilan, ia biasanya tidak menyebabkan anda atau bayi anda menghadapi sebarang masalah.

Ada dua jenis ovarian cysts yang biasa ditemui iaitu :

1. Follicular cysts

Ovari mengeluarkan telur setiap bulan iaitu semasa proses kitaran haid. Pada setiap kitaran, beberapa kantung-kantung mengandungi telur mula matang. Setiap folikel dipenuhi dengan bendalir yang memelihara telur. Folikel terbesar meledak dan mengeluarkan telur dan dipanggil proses pengovulan. Follicular cysts akan terbentuk apabila telur tidak dikeluarkan, atau folikel meledak tetapi tidak keluar dari ovari dan ia terus mengisi ovari dengan bendalir. Jika ini berlaku, bendalir terus berkembang dan Follicular cysts terbentuk. Cyst seperti ini biasanya bersaiz kecil tetapi boleh tumbuh sehingga 5cm (2in) atau 6cm (2.4in).

2. Luteal cysts

Luteal cysts adalah ovarian cyst yang biasa didiagnos oleh doktor. Berlaku sekiranya folikel berjaya pecah , dan telur telah dibebaskan tetapi bekas kosong (corpus luteum) ditinggalkan. Kadang-kala ia berisi dengan bendalir atau darah dan boleh berkembang kepada 6cm (2.4 in). Luteal cysts mengambil masa beberapa bulan sebelum menghilang dan tidak memerlukan rawatan, tetapi ada juga kes Luteal cysts pecah, dan menyebabkan pendarahan dalam perut anda.


Gejala dan rawatan cyst

Cyst boleh bertahan lebih lama dan terus bercambah tanpa disedari. Antara gejala cyst seperti berikut :
  1. Kesakitan dalam perut atau pinggul.
  2. Perut kembung atau bengkak.
  3. Rasa tekanan di bahagian usus atau pundi.
  4. Ketidakselesaan usus, atau kerap membuang air kecil.
Jika anda mempunyai cyst semasa mengandung, anda akan menjalani imbasan ultrabunyi tambahan untuk mengawasi perkembangan cyst semasa kehamilan.

Jika cyst terus berkembang atau ianya menyebabkan banyak gejala kesakitan, anda memerlukan nasihat dan pemeriksaan lanjut doktor. Kebanyakkan doktor akan menunggu sehingga kehamilan pada trimester kedua sebelum membuang sista kerana pembedahan di awal kehamilan mungkin meningkatkan risiko keguguran.

Bagi sesetengah kes, cyst boleh menjadi berpintal @ twisted (torsion). Jika ini berlaku, anda mungkin sangat tidak sihat , dan ovari boleh mengalami kerosakan. Anda akan dinasihatkan menjalani pembedahan membuang cyst tanpa mengira peringkat kehamilan pada tahap tersebut.

Cyst di awal kehamilan boleh dibuang menggunakan pembedahan 'Keyhole Surgery' (laparoscopy). Bagaimanapun, jika cyst bersaiz besar atau di akhir kehamilan, doktor anda akan membuat satu potongan pada perut anda atau laparotomy.

Pengambilan GLA Complex dari sekarang dapat mengurangkan risiko terkena cyst untuk wanita yang belum hamil kerana ianya dapat menstabilkan hormon. Untuk yang hamil pula, anda dinasihatkan mengambil Vitamin C dan Omega. Bukan je untuk mengecutkan cyst malah mencegah langsung dari membiak. GLA Complex akan bertindak untuk membetulkan kitaran hormon anda. EPO saja tak cukup sebab GLA Complex ada 3x lebih baik daripada EPO. Pilihlah mencegah dan jangan abaikan pesanan ini sebab bila penyakit dah 'hinggap', sakitnya tidak terhingga. 



* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

*Harga di atas tidak termasuk harga pos RM10.60 (Semenanjung), RM21.20 (Sabah/Sarawak).


Kredit/Sumber: Pakar obstetrik dan Pakar sakit puan BabyCentre (Hamed Al-Taher)

Kayap Kering Dalam Masa 2 Minggu Dengan NutriFeron

Kayap Kering Dalam Masa 2 Minggu Dengan NutriFeron


Jenis-jenis Kayap 

Penyakit kayap terbahagi kepada tiga jenis iaitu: 
  1. Kayap melukut 
  2. Kayap jagung
  3. Kayap ular (herpes zoster atau disebut shingles berpunca daripada serangan virus Varicella zoster (VZB) iaitu daripada kelompok virus herpes). 
Penyakit kayap jenis ini dikatakan mempunyai persamaan dengan demam campak atau chicken pox dari virus yang sama iaitu Herpes dan bersembunyi di bawah kulit. Kayap ular biasanya bermula dari tengah belakang dan merebak hingga ke bahagian dada atau pada sebelah dada sahaja. Namun, jika tidak dirawat ketika di peringkat awal lagi, Penyakit kayap jenis ini akan menyerang urat saraf pada bahagian mata sehingga menyebabkan rasa pening dan sakit diikuti pula ruam di bahagian dahi dan di bahagian tepi mata. 

Jika mata turut diserang ia kelihatan merah dan berlakulah apa yang di-katakan ‘conjunctivitis’. Mana-mana urat saraf ‘rasa’ akan diserang oleh kuman kayap ular ini bila tumbuhnya kayap ini di kulit di mana adanya urat saraf ‘rasa’. Ruam yang berlaku pada kulit memakan masa dari 10 hari hingga dua minggu untuk sebuh jika dirawat dan kemudian ia akan mula reda dan meninggalkan parut pada kulit. 

Bagi pengidap kayap ular yang lebih tua, mereka akan merasakan kesakitannya dalam jangka waktu yang lebih lama iaitu berbulan-bulan ataupun makan tahun, apatah lagi jika ia tidak dirawat. Kesakitan ini digelar ‘Post-Herpetic Neuralgia’ dan begitu menyeksa kerana ubat-ubatan yang diberi lazim-nya kurang berkesan. Sebelum seseorang pakar dapat merawat kayap ular Ini dia harus benar-benar mengetahui secara lebih mendalam akan penyakit kayap ini.

Untuk merawat penyakit kayap ini, kami mencadangkan anda mengambil NutriFeron Shaklee kerana sudah ramai pesakit yang sembuh hasil daripada pemakanan supplement Nutriferon ini.

NutriFeron Shaklee; Harga Bukan Ahli RM192.13

Untuk konsultasi percuma anda bolehlah menghubungi saya Salina 013-278 3475.



* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

*Harga di atas tidak termasuk harga pos RM10.60 (Semenanjung), RM21.20 (Sabah/Sarawak). 

Vitamin C untuk Diabetes

Vitamin C untuk Diabetes


Vitamin C untuk si Manis


Dah telan Vitamin C?

Harini ada org kena paksa telan utk boost sistem imun dan cepat penyembuhan luka.
Apatah lagi kalau ada diabetes, lagi la kena jaga sebab pesakit diabetes ni mmg luka lambat sembuh dan sistem imun mmg rendah.

Bila luka lambat sembuh, kena jaga elok2 kawasan luka tu takut jangkitan kuman.
Once dah ada jangkitan kuman, jangan jadi doktor kat rumah pulak..kena bawa p klinik takut merebak bahagian dalam.

Oh ngerinya..nauzubillah.

Pesakit diabetes ni once luka..sangat bahaya. Semoga Allah pelihara diri kita dan keluarga dari sebarang mudarat. Badan nak pakai lama lagi in sha Allah.

Kalau mampu, ambil bersama Vivix. 

Jom dapatkan Vitamin C segera dengan saya.



"Health is Wealth"

Whatsapp saya jika ingin mencuba ya.

This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

*Harga di atas tidak termasuk harga pos RM10.60 (Semenanjung), RM21.20 (Sabah/Sarawak). 


Bagaimana Kanser Boleh Terjadi

BAGAIMANA KANSER BOLEH TERJADI?


PUNCA #1: BERMULA DARIPADA SEL YANG ROSAK MENJADI KETUMBUHAN

Binaan sel-sel yang kecil membentuk setiap sistem dalam tubuh kita. Selepas 21 hari, setiap sel tersebut akan mati (proses ini dipanggil Apoptosis) dan diganti dengan sel yang baru. Kanser terjadi apabila ada sel yang sepatutnya mati, tapi tak mati. Sel ini dipanggil sel yang rosak.

Pada mulanya sel yang rosak ini tidak berbahaya. Tapi oleh kerana ianya rosak, kadang-kadang ada sel rosak ini yang akan menduplikasikan diri tanpa henti. Lepas 21 hari pun takde yang mati.

Semakin lama, sel yang rosak semakin membesar dan menjadi ketumbuhan ataupun dalam bahasa medic, tumor. Ketumbuhan masih tak dikategorikan sebagai merbahaya kerana ianya tidak bergerak atau statik dan boleh dibuang melalui pembedahan.

PUNCA #2: PERMULAAN KANSER YANG MERBAHAYA

Situasi akan mula bahaya apabila sel yang rosak ini berkembang dan mengganggu susunan tisu di dalam badan. Apabila semakin membesar, kumpulan sel yang rosak ini juga akan memerlukan oksigen lalu menarik salur darah baru untuk terbentuk.

Dengan adanya salur darah yang bersambung dengan kumpulan sel rosak tersebut, maka bermulalah fasa yang berbahaya. Sel-sel yang rosak tersebut akan masuk ke dalam salur darah dan merebak ke kawasan-kawasan lain di dalam badan dan menyebabkan kanser.

PUNCA #3: BAGAIMANA SEL BOLEH ROSAK

Punca kanser dipanggil ‘Carcinogen‘ (dalam Bahasa Melayu – karsinogen). Antara jenis-jenis karsinogen:
  • Gaya hidup yang tak sihat
  • Rokok
  • Ultraviolet berlebihan
  • Radikal bebas
  • Diet yang tidak seimbang
  • Pencemaran
  • Genetik
Dan banyak lagi…

Sekiranya anda tak merokok, anda menjaga pemakanan serta mengamalkan gaya hidup yang sihat, anda tetap terdedah kepada serangan radikal bebas daripada persekitaran yang boleh menyebabkan kerosakan sel.

Adalah hampir mustahil untuk anda elak daripada radikal bebas. Sebab itulah anda perlu mengamalkan makanan yang kaya dengan Anti Oksida ataupun suplemen seperti Vitamin C, Vitamin E dan juga Vivix

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

*Harga di atas tidak termasuk harga pos RM10.60 (Semenanjung), RM21.20 (Sabah/Sarawak). 


Sembelit Dalam Pantang

Ini kisah shaklee saya:

Tahun 2013, lahir anak sulung..anak jaundice about 1 month..dalam tempoh anak jaundice, doc xkasi sy makan pape terutamanya yg herba herba..masa tu kakak saya kasi saya set XXXXX untuk pantang..tp sy xconsume dulu, tunggu smpai anak habis jaundice..bayangkan sebulan saya tanpa apa2 supplement untuk pulihkan diri selepas bersalin..

lepas sebulan, saya xkonsisten pun makan set XXXX sebab rasa dah gagah sikit(hakikatnya masih lemah).

Saya sembelit teruk, bermula hari kelima berpantang..darah toksah ckp stiap kali mmbuang, penuh mangkuk tandas..paling awal sejam lam tandas..anak teriak habis lapaq nak susu spnjg saya lam tndas..stress hanya Dia yg tahu

Suami paling takut kalau saya sebut nak membuang..sebab dia xsanggup dgr saya nangis tahan sakit dalam tandas..smpai anak saya 8 bulan..darah masih lagi keluar.

Even kat skolah pun, pernah saya lewat masuk kelas sebab mereput lam tandas sembelit..darah tersembur lam mangkuk tandas. Dah keluar, kaki krem sebab mencangkung lama, punggung rasa kebas dan perit, maaf cakap nak keluar angin pun, sampai bergenang air mata tahan sakit.

Macam2 saya cuba..asal org ckp, saya terus gi beli..murah ka, mahal ka..ingat buasir..huhu..last2 ada sorg kakak ni jual shaklee(loni dia dah xjual,meniaga lain lak)..dia suro saya amik
#Ostematrik dan #VitaminC





Subhanallah..about 2 weeks saja derita saya selama 8 bulan tu, sembuh! Sujud syukur saya Allah3x...lepas rasa shakleeEffect, saya cuba add Esp, omega, bcomplex.. Alhamdulillah suma ohsem.




Suami ckp,dari beli ngan org baik dftar ahli..so saya dftar..dpt hrga ahli, masuk bonus skit ^___^(tapi sedih...mak saya dah x aktif) huhu.

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

*Harga di atas tidak termasuk harga pos RM10.60 (Semenanjung), RM21.20 (Sabah/Sarawak). 


Dari Melecur ke Mulus

Perawatan Kulit Melecur: Kisah Master Amir.

Saya pernah melihat Master Amir in person semasa kelas Shaklee anjuran S2u Families di Shaklee Hq tahun 2016.

Memang kagum tengok betapa flawlessnya kulit dia. Jeles ai selaku wanita terakhir. Tapi siapa sangka beliau pernah alami masalah kulit akibat terbakar.

Jom baca perkongsian beliau bagaimana dia menukar kulit dari teruk ke licin dan bersih seperti sekarang. Manatau boleh memberi manfaat kepada kita semua.

==================================== 

Ramai juga nak tahu TRANSFORMASI Amir apabila muka terbakar semasa bln Ramadhan thn 2015


Ini antara Product Shaklee yg Amir ambil semasa/selepas kejadian berlaku.

Ketika baru sahaja terkena api, letak Basic H pada tempat terbakar. Kesemua tempat yang disapu Basic H, Alhamdulillah tidak menggelembung kulitnya dan tidak meninggalkan parut.



Warded di hospital 1 malam.

Selepas pulang ke rumah, terus consume secara konsisten:

1) Vit C 4 biji dan Vita E 2 biji untuk membantu memulihkan sel-sel kulit

2) Ostematrix
4-6 biji sbgi penganti pain killer amir sbb masih terasa sakitnya

3) Collagen Powder
1 sachet pagi dan 1 sachet sebelum tidur bagi membantu melembapkan kulit dan melicinkan juga

4) Zinc
2-3 biji bagi membantu merawat luka melecur
(Since sekarang Zink tiada dipasaran, boleh gantikan dengan Vitalea)

5) Alfalfa
5-10 biji bagi mengawal tahap kegatalan dikawasan melecur

6) ESP & Performance Drink
2 kali sehari bagi membekalkan protein untuk badan disamping tidak bagi terhidrat

Alhamdulillah, masa raya 2015 tu..Wajah Amir memang tak nampak macam pernah terbakar pun :)

Pengajaran dari kisah diatas ialah 

JANGAN BERMAIN API, 

KELAK TERBAKAR DIRI SENDIRI.

=============================
Tidak semestinya segala supplemen di atas khas untuk masalah kulit melecur sahaja.

Apa yang ingin dikongsi disini ialah andai kulit yang melecur pun boleh jadi mulus dan cantik dengan konsisten mengambil supplemen tersebut, apatah lagi kulit kita yang tidak pernah terbakar ni kan. 

So, masih ada harapan untuk flawless kulit. 

Kalau ada yang sudah rasa tercabar dengan melihat betapa mulusnya kulit Amir, cepat hubungi saya untuk dapatkan produk di atas. 

Semoga memberi manfaat.

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

*Harga pos RM10.60 (Semenanjung), RM21.20 (Sabah/Sarawak). 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...